00:00
00:00
Newgrounds Background Image Theme

XBBAS just joined the crew!

We need you on the team, too.

Support Newgrounds and get tons of perks for just $2.99!

Create a Free Account and then..

Become a Supporter!

Lesson in basic swedish...

3,903 Views | 52 Replies

Lesson in basic swedish... 2001-05-07 09:04:56

Hello class...

now we are going through the basics in swedish. Like how to say hello, what's your name?, where do you live? etc.

Like in english there are different ways to say hello in swedish. i'll make an = sign to show what the english word/sentance is in swedish...

Hello! = Hej!
Hi! = Tja!
Yo! = Yo!

as you can see there are some things that are the same in english and swedish. now we are going to work with the follow-ups on the greetings...

How are you = Hur mår du?
What's up? = Hur e' läget?

The rest of the swedish lesson will contain just random texture....

This topic sucks ass! = Den här rubriken suger arsle!
I like this topic! = Jag gillar den här rubriken!
What's your name? = Vad heter du?
Where do you live? = vart bor du?
Fuck off! = Dra åt helvete!
Fucking cocksucker! = Jävla kuksugare!
You smell like poo = du luktar bajs

Your opinion doesn't matter... you're a piece of shit!
=
Din åsikt spelar ingen roll... du är en lite skit!

and that will end the lesson for today... hope you've enjoyed it!

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 09:27:14

At 5/7/01 09:21 AM, traekwon wrote:
At 5/7/01 09:04 AM, Hannetz wrote:

Hur mår du, Hannetz.. yo!

That was E-Z.

kewl... traek replyed, he said something in swedish (i give him credit fo dat) and US computers can show the letters å ä ö....

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 10:11:21

At 5/7/01 09:27 AM, Hannetz wrote:
At 5/7/01 09:21 AM, traekwon wrote:

Hur mår du, Hannetz.. yo!

That was E-Z.

:kewl... traek replyed, he said something in swedish (i give him credit fo dat) and US computers can show the letters å ä ö....

Den här rubriken suger arsle!
You'll never catch me typing swedish.

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 10:25:14

don't remember the most important words

bajs = bice
suga = soug
plugga = stoud
utlänning = blatt
skitsnack = shitsnack

I used to have a whole homepage dedicated to Swenglish but I've lost track of it. stas.net/swenglish something but I cannot find it... well well

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 10:50:55

At 5/7/01 10:25 AM, Neostone wrote: don't remember the most important words

bajs = bice
suga = soug
plugga = stoud
utlänning = blatt
skitsnack = shitsnack

I used to have a whole homepage dedicated to Swenglish but I've lost track of it. stas.net/swenglish something but I cannot find it... well well

Vad är du för en rasse som sitter och kallar utlänningar för blattar? :(

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 14:29:14

At 5/7/01 09:04 AM, Hannetz wrote: Hello class...

now we are going through the basics in swedish. Like how to say hello, what's your name?, where do you live? etc.

Like in english there are different ways to say hello in swedish. i'll make an = sign to show what the english word/sentance is in swedish...

Hello! = Hej!
Hi! = Tja!
Yo! = Yo!

as you can see there are some things that are the same in english and swedish. now we are going to work with the follow-ups on the greetings...

=

How 'bout Danish?

Hi! = Hej!

How are you = Hvordan går det?
What's up? = Hva' så?
-and then you might add: Kører det for dig?

This topic sucks ass! = Det her emne stinker!
I like this topic! = Jeg kan godt lide det her emne!
What's your name? = Hvad hedder du?
Where do you live? = Hvor bor du?
Fuck off! = Fuck af!
Fucking cocksucker! = Fucking pikslikker!
You smell like poo = Du lugter af puha

('Fuck' isn't really Danish, but it's quite normal to say it in Denmark.)

=
Din mening rager mig en høstak - din lede lort!

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 14:35:07

Håller me!

va B ni e! en av mina bästa vänner är en indisk tjej som använder ordet blatte om sig själv, och har ej heller nåt emot att "svennar" använder det av sig om det inte används på ett nedsättande / elakt sätt. att påstå att en utlänning är en blatte är väl därmed en av de mest antirasistiska saker man kan göra; man jämställer en "blatte" inte med något negativt som "neger" (som liksom blatte kan uppfattas negativt beroende på omständigheterna och användningen) utan helt enkelt påpeka att ordet blatte syftar på någon som inte kommer från Sverige - vare sig det är en iranier eller en engelsman.

+ en grej till: kan inte alla 14-åriga svenskar på newgrounds sluta låtsas att de är amerikaner eller? "wtf, beeyatch, yo" etc... det låter faktiskt inget annat än jävligt patetiskt.

om ni nu fortfarande tror att jag är rasist kan ni ju ta en titt på mitt vadheterdetnu sånhär skittext längst ner, där skriver jag svenskar "gula, svarta, röda, vita". jag menar att var och en som känner sig svensk är svensk.

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 14:49:57

At 5/7/01 02:35 PM, Neostone wrote:

Håller me!
va B ni e! en av mina bästa vänner är en indisk tjej som använder ordet blatte om sig själv, och har ej heller nåt emot att "svennar" använder det av sig om det inte används på ett nedsättande / elakt sätt. att påstå att en utlänning är en blatte är väl därmed en av de mest antirasistiska saker man kan göra; man jämställer en "blatte" inte med något negativt som "neger" (som liksom blatte kan uppfattas negativt beroende på omständigheterna och användningen) utan helt enkelt påpeka att ordet blatte syftar på någon som inte kommer från Sverige - vare sig det är en iranier eller en engelsman.

+ en grej till: kan inte alla 14-åriga svenskar på newgrounds sluta låtsas att de är amerikaner eller? "wtf, beeyatch, yo" etc... det låter faktiskt inget annat än jävligt patetiskt.

om ni nu fortfarande tror att jag är rasist kan ni ju ta en titt på mitt vadheterdetnu sånhär skittext längst ner, där skriver jag svenskar "gula, svarta, röda, vita". jag menar att var och en som känner sig svensk är svensk.

Så jag kan kalla dig för en ful jävla idiot om jag inte använder det på ett nedsättande/elakt sätt? Eller kalla min syster en hora? Så uppfattar jag det i alla fall efter att ha läst ditt inlägg. Ordet "blatte" skapades ju inte precis för att göra en vänligt gest.

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 15:06:27

Så jag kan kalla dig för en ful jävla idiot om jag inte använder det på ett nedsättande/elakt sätt? Eller kalla min syster en hora? Så uppfattar jag det i alla fall efter att ha läst ditt inlägg. Ordet "blatte" skapades ju inte precis för att göra en vänligt gest.

men fröken B! läs igenom vad jag skriver innan du svarar. ifall jag kallade mig för "ful jävla idiot" själv så skulle du också få kalla mig det, speciellt ifall jag förklarade för dig att jag inte tog illa upp. OK, nu finns det säkerligen folk som tar illa upp när man skriver blatte, men konstigt nog verkar dessa alltid vara vanliga svennar...

om du har den uppfattningen efter att ha läst mitt meddelande föreslår jag att du läser det en gång till...speciellt förklarningen varför det är antirasistiskt att använda ordet blatte med betydelsen utlänning, det var den viktigaste poängen...plus att det är ett jävla SKÄMT, kretin...

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 15:13:28

At 5/7/01 03:06 PM, Neostone wrote:

men fröken B! läs igenom vad jag skriver innan du svarar. ifall jag kallade mig för "ful jävla idiot" själv så skulle du också få kalla mig det, speciellt ifall jag förklarade för dig att jag inte tog illa upp. OK, nu finns det säkerligen folk som tar illa upp när man skriver blatte, men konstigt nog verkar dessa alltid vara vanliga svennar...

om du har den uppfattningen efter att ha läst mitt meddelande föreslår jag att du läser det en gång till...speciellt förklarningen varför det är antirasistiskt att använda ordet blatte med betydelsen utlänning, det var den viktigaste poängen...plus att det är ett jävla SKÄMT, kretin...

Vad är det för fel med att försvara andra raser då? Det är väl bara bra att man som svensk kan visa att man bryr sig om dem också. Jag HAR läst igenom ditt inlägg noga, men jag förstår inte hur din polare kan acceptera att bli kallad blatte. Jag förstår vad du menar när du säger att du tycker att det är väldigt antirasistisk, men man kan ju inte hålla på att leka med ords betydelse. I så fall kan väl "kommunist" få betyda "diktator".

Vad betyder B förresten?

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 15:23:42

Vad är det för fel med att försvara andra raser då? Det är väl bara bra att man som svensk kan visa att man bryr sig om dem också. Jag HAR läst igenom ditt inlägg noga, men jag förstår inte hur din polare kan acceptera att bli kallad blatte. Jag förstår vad du menar när du säger att du tycker att det är väldigt antirasistisk, men man kan ju inte hålla på att leka med ords betydelse. I så fall kan väl "kommunist" få betyda "diktator".

Vad betyder B förresten?

hör här
hon kallar sig själv blatte, och hennes blattekompisar kallar varandra för blatte, det är väl för fan samma sak som med ordet nggger (får man ju inte stava rätt till för newgrounds...va fan), det kallar ju amerikanska negrer för varandra... (nu använder jag ordet neger eftersom De Aderton avgjorde att det inte var rasistiskt...vad de nu vet om det kan man ju fråga sig).

sen har vi ju den här raden som jag inte riktigt fattar: "Vad är det för fel med att försvara andra raser då?"
om du syftar på att jag jämställer blatte med en utlänning, så lyder svaret: det spelar ingen roll om utlänningen är av annan ras eller inte! det är ju det som själva försvaret ligger i! man ska inte ha nåt speciellt ord för "färgade med brytning", utan de ska kallas för vad alla andra folk kallas för. okej...nu börjar jag snärja in mig i mina argument, men poängen är väl den att ifall blattarna själva får använda ordet, och jag har blattekompisar, varför får inte jag säga det då? ifall jag vart blatte hade naturligtvis ingen klagat...

om du nu har förstått så långt kan du väl ge upp "lek inte med orden" pedanteriet (vad tror du att jag håller på med, skapar ett nytt 1984?) så kan du väl ta det som ett ganska roligt SKÄMT...bravo.

har du aldrig hört ordet B? är du säker på att du är svensk eller?

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 15:34:38

At 5/7/01 03:23 PM, Neostone wrote:

Vad betyder B förresten?
hör här
hon kallar sig själv blatte, och hennes blattekompisar kallar varandra för blatte, det är väl för fan samma sak som med ordet nggger (får man ju inte stava rätt till för newgrounds...va fan), det kallar ju amerikanska negrer för varandra... (nu använder jag ordet neger eftersom De Aderton avgjorde att det inte var rasistiskt...vad de nu vet om det kan man ju fråga sig).

sen har vi ju den här raden som jag inte riktigt fattar: "Vad är det för fel med att försvara andra raser då?"
om du syftar på att jag jämställer blatte med en utlänning, så lyder svaret: det spelar ingen roll om utlänningen är av annan ras eller inte! det är ju det som själva försvaret ligger i! man ska inte ha nåt speciellt ord för "färgade med brytning", utan de ska kallas för vad alla andra folk kallas för. okej...nu börjar jag snärja in mig i mina argument, men poängen är väl den att ifall blattarna själva får använda ordet, och jag har blattekompisar, varför får inte jag säga det då? ifall jag vart blatte hade naturligtvis ingen klagat...

om du nu har förstått så långt kan du väl ge upp "lek inte med orden" pedanteriet (vad tror du att jag håller på med, skapar ett nytt 1984?) så kan du väl ta det som ett ganska roligt SKÄMT...bravo.

Jag är inte här för att vara kaxig om det är det du tror (men du verkar däremot vara mer kaxig än nödvändigt). Vill de använda ordet blatte är väl det helt ok, men det är bara så konstigt att de över huvud taget vill det.

Angående det där om "lek inte med orden" tror jag inte du har förstått vad jag menar. Blatte är ju ett annat ord för svartskalle/neger och det används ju som ett nedsättande ord, då kan man ju inte gå omkring att blatte betyder utlänning. Ordet är ju i första hand riktat mot svarta och folk från mellanöstern.

Nej, jag vet inte vad B betyder. Har ALDRIG hört det i hela mitt ord, jag är lika mycket svensk för det.

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 15:36:59

At 5/7/01 03:34 PM, Recoil wrote:
At 5/7/01 03:23 PM, Neostone wrote:

Vad betyder B förresten?
hör här

Jag är inte här för att vara kaxig om det är det du tror (men du verkar däremot vara mer kaxig än nödvändigt). Vill de använda ordet blatte är väl det helt ok, men det är bara så konstigt att de över huvud taget vill det.

Angående det där om "lek inte med orden" tror jag inte du har förstått vad jag menar. Blatte är ju ett annat ord för svartskalle/neger och det används ju som ett nedsättande ord, då kan man ju inte gå omkring att blatte betyder utlänning. Ordet är ju i första hand riktat mot svarta och folk från mellanöstern.

Nej, jag vet inte vad B betyder. Har ALDRIG hört det i hela mitt ord, jag är lika mycket svensk för det.

Shit, ett litet "tryckfel". Det skulle stå "har aldrig hört det i hela mitt LIV" :)

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 16:00:32

mmm, jag är här för att bbs:en plötsligt förhindrar mig från att göra mina flash-spel. jag är inte kaxigare än många andra (speciellt inte i verkligheten, jag är väldigt ödmjuk faktiskt, men alla känner väl till internet-fenomenet "ni vet inte hur jag ser ut...hehe...jävla tönt!!!" (iofs är jag jävligt snygg, ska lägga upp en bild tror jag))

gör vad du vill, ordet finns där. vill du ha hat ord på svenska? oj nu blev det fan lite minispråk här ändå, "vad du inte kan säga kan du inte tänka"...jaja skit samma vi har väl båda våra poänger och som vanligt vill ingen ge mig sig (det är väl poängen med argumentering antar jag).

Shit, ett litet "tryckfel". Det skulle stå "har aldrig hört det i hela mitt LIV" :)

hahahah! det där tryckfelet var fan det keffaste jag sett! (jag skoja, jag hatar folk som säger keff).

jag skäms fan för att berätta vad B betyder, för det är så jävla simpelt...

B = andra bokstaven i alfabetet. Används ursprungligen nedsättande i engelskan om B-filmer (ännu mera ursprungligen b-movie film med låg budget), sen smugglade en viss Carl Janefur från Lidköping in det i mitt ordförråd. nåt som är B är inte A, inte så jävla bra med andra ord.

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 17:30:08

Hello! = Hej!
Hi! = Tja!
Yo! = Yo!

=

Dra åt helvete!

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 17:32:18

At 5/7/01 05:30 PM, KlownxKiller wrote:

Hello! = Hej!
Hi! = Tja!
Yo! = Yo!

=

Dra åt helvete!

Jävla kuksugare :)

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-07 21:38:46

At 5/7/01 09:33 PM, traekwon wrote:
Dra åt helvete kuksugare!

Now if I only had any idea how to pronounce it.. it'd come in handy..

How to pronounce it eh? Something like this:

Draugh ought hell-vetteh kueksewgareh

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-08 09:56:37

At 5/7/01 09:41 PM, traekwon wrote:

That didn't help me man :0 haha I'm trying to say it right now, but I know I'm sounding like a freakin idiot...!! man Im glad nobody's recording me right now..

I know... you should see me trying to speak french in school. I suck real-time and virtually! And as recoil said the closest thing you can come to saying it is like "Drah ought hellvetea jaevlah kouksougareh" and the reason why im writing 'h' as the last letter on every word is cuz the E's and A's are short AKA not like AAAAA or EEE... Did you get it?

and and for Neostone: (the following word will be in swedish)

Att din indiska polare säger 'blatte' åt sig själv och sina polare betyder inte att du har någon rätt att säga det... för liksom is USA så är det nedsättande för 'vita' människor att säga neger eller då den amerikanska motsvarigheten nggr till mörkhyade människor. Detta är dock en oskriven regel som har mest med moral och etik att göra... Jag säger därför inte blatte eller något sådant till mina kompisar som är mörkhyade, för att inte verka nedlåtande och på något sätt överlägsen. jag hoppas att '14 åringen' har lärt dig något.

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-08 10:35:15

At 5/7/01 02:29 PM, zno wrote:

:I love danish beer and pimpin' clothes!

You got the bridge... don't steel our heat to! :) (it's a joke)

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-08 13:45:26

This bebate here in swedish was about that neostone thought it was ok to say nggr to a dark coloured person, and me (hannetz), DemonManiacX and Recoil didn't... and Demon closed it up by saying like "the word nggr is not allowed on newgrounds so there the debate ends"...

and Demon... i just noticed something... if you take the first 3 letters in your alias it becomes DMX... coincidence? i think not...

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-08 13:58:22

I'm trying to learn Japanese. Now that's a hard language.

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-08 14:21:35

At 5/8/01 10:35 AM, Hannetz wrote:
At 5/7/01 02:29 PM, zno wrote:
I love danish beer and pimpin' clothes!
You got the bridge... don't steel our heat to! :) (it's a joke)

Hehe, mener du Barsebäck? Jeg tror det bliver lukket på et tidspunkt. Måske ikke foreløbig, men om nogle år. Jeg har også lige set nogle film om atomkraft/radioaktivitet i skolen, og de har overbevist mig om, at atomkraft ikke er nogen specielt god ide.

(a little 'revenge' for the trouble I had reading the Swedish posts :)

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-08 15:10:46

At 5/8/01 01:45 PM, Hannetz wrote: This bebate here in swedish was about that neostone thought it was ok to say nggr to a dark coloured person, and me (hannetz), DemonManiacX and Recoil didn't... and Demon closed it up by saying like "the word nggr is not allowed on newgrounds so there the debate ends"...

okay...let's make on thing clear: the word I'm using is Swedish is NOT, let me repeat NOT the equivalent of nggr. But according to these arrogant 14-year old American wannabe farmer boys it is. They're wrong and Iäm right. The fact that they even try to make me look like a racist enfuriates me.

okej...nu har jag förklarat mig för "the international community of the bbs" och därför kommer några privata ord på svenska till kretinerna:

Mumannen: det är inte coolt, speciellt om man inte ens kan engelska språkets grundläggande grammatikregler. alla ser igenom ditt "yo bitchass" snack.

Hannetz: ingen 14-åring kommer någonsin lära mig nåt, speciellt inte du. Om du har problem med ordet blatte är det din ensak, varken jag, mina utländska kompisar eller mina "helsvenska" vänner har något problem med det.

till er båda (eller alla tre): ni får en att skämmas över att man är svensk på newgrounds. gå och lek med era kossor bonnjävlar. tänk efter innan ni leker "politiskt korrekta" om något ni inte har en aning om.

Tillbaka till steg 1, dessutom: DET VAR ETT SKÄMT. OK, rasistiska skämt är inte OK, men som jag redna förklarat tusen och en natt var skämtet trots att ordet blatte nämndes inte nedsättande. Att säga nggr = blatt hade kanske kunnat tolkas på det sättet, men inte fan utlänning=blatt! det faktum att ni inte kunde se skämtet ... kukar ut mig. att ni sen ska föra någon jävla ansvarstagande intelligent p.c. diskussion om det hela som är högt över era förstånd gör mig bara förbannad...visst, anti-rasism är bra, men gärna ska det ligga någon slags intelligens bakom. något som saknas i ert fall.

cheers
marcus / neostone

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-08 18:30:12

At 5/8/01 03:10 PM, Neostone wrote:
At 5/8/01 01:45 PM, Hannetz wrote: This bebate here in swedish was about that neostone thought it was ok to say nggr to a dark coloured person, and me (hannetz), DemonManiacX and Recoil didn't... and Demon closed it up by saying like "the word nggr is not allowed on newgrounds so there the debate ends"...
okay...let's make on thing clear: the word I'm using is Swedish is NOT, let me repeat NOT the equivalent of nggr. But according to these arrogant 14-year old American wannabe farmer boys it is. They're wrong and Iäm right. The fact that they even try to make me look like a racist enfuriates me.

okej...nu har jag förklarat mig för "the international community of the bbs" och därför kommer några privata ord på svenska till kretinerna:

Mumannen: det är inte coolt, speciellt om man inte ens kan engelska språkets grundläggande grammatikregler. alla ser igenom ditt "yo bitchass" snack.

Hannetz: ingen 14-åring kommer någonsin lära mig nåt, speciellt inte du. Om du har problem med ordet blatte är det din ensak, varken jag, mina utländska kompisar eller mina "helsvenska" vänner har något problem med det.

till er båda (eller alla tre): ni får en att skämmas över att man är svensk på newgrounds. gå och lek med era kossor bonnjävlar. tänk efter innan ni leker "politiskt korrekta" om något ni inte har en aning om.

Tillbaka till steg 1, dessutom: DET VAR ETT SKÄMT. OK, rasistiska skämt är inte OK, men som jag redna förklarat tusen och en natt var skämtet trots att ordet blatte nämndes inte nedsättande. Att säga nggr = blatt hade kanske kunnat tolkas på det sättet, men inte fan utlänning=blatt! det faktum att ni inte kunde se skämtet ... kukar ut mig. att ni sen ska föra någon jävla ansvarstagande intelligent p.c. diskussion om det hela som är högt över era förstånd gör mig bara förbannad...visst, anti-rasism är bra, men gärna ska det ligga någon slags intelligens bakom. något som saknas i ert fall.

cheers
marcus / neostone

Ok, du är inte en rasist, däremot är du jävligt snabb med att sätta falsk stämpel på folk. Du är en av de mest fördomsfulla svenskarna jag stött på. Jag är DEFINITIVT ingen "bondjävel" (vad är det för fel på dem förresten?), jag bor i en förort här i Stockholm. Hade du varit smart hade du kunnat kolla i min profil där det står lite grejer om mig. Du lyckades inte särkilt bra med att pricka rätt på min ålder heller, för jag är 16.

Dina kompisar kanske kan gå omkring och skoja med ordet "blatte", men skulle du säga det någon annanstans skulle du troligen få smäll på käften.
Det är väl självklart att jag kommer anta att du är rasist om du kallar utlänningar för blattar, det skulle vem som helst.

Sist men inte minst tycker jag att killarna ska få använda vilket språk de vill (alltså det amerikanska gangster grejset du snackar om), det har de full rätt till att få göra. Det är det som gör människor till individer.

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-09 10:16:59

Neostone wrote:

OK debatten har slutat om blatte-köret... men hur skulle du kunna ha någon som helst aning om våra verkliga engelska grammatikegenskaper? Och vi är fan inte bond-jävlar... liksom recoil bor både jag och Demon i en förort till Stockholm... att jag inte säger vilken har mest med en principsak att göra.

Föressten: var det inte en så kallad 'bondjävel' som spårade melissaviruset (eller vad fan det hette)?

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-09 10:32:27

Hello! = Hej!
Hi! = Tja!
Yo! = Yo!

=

Den här rubriken suger arsle, Jävla kuksugare!
:o)

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-09 11:03:11

Jag gillar den här rubriken!

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-09 12:12:29

Andy4: Thanks
Massivebit: that's kinda why i wrote this topic... so people could insult me and this topic... and its all good

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-09 12:49:57

You guys are making my eyes hurt. damn you!!!!!!!

Response to Lesson in basic swedish... 2001-05-09 12:55:38

At 5/9/01 12:49 PM, somebody wrote: You guys are making my eyes hurt. damn you!!!!!!!

jag vet, vistt är det ballt? Oups... wrote in swedish again...